Lumpen, vecka nummer 1

Efter två timmar på diverse tåg till Enköping var jag där. På riktigt. Vi fick under dagen hämta ut vår utrustning, lära oss hur skåpen ska vara organiserade - var sak har sin plats!, träna exercis - manöver, givakt, avlämning och lite annat.
Dageleven är den som ska hålla koll på plutonen och se till att de är på rätt plats på rätt tid med rätt utrustning. Tjänsten som dagelev har man i en vecka, sedan byter man enligt schema. Gissa vem som fick bli dagelev första veckan! Värnpliktig Bojfeldt såklart!! Jag var så förvirrad i början eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle göra. Varje gång vid uppställning efter en uppgift skulle jag stå framför gruppen och meddela att alla var där. På militäriskt vis såklart.
Om alla var på plats lät det såhär;

Fenriken går upp i givakt: 'Anmälan!'
Dageleven, dvs jag, går också upp i givakt: 'Fenrik! 56:e pluton, närvarande samtliga.'
Fenriken: 'Dageleven! Ställ in dig!'
Dageleven: 'Ja fenrik!'
Dageleven gör sedan en vändning åt höger, tar sedan ett marsch steg med vänster fot och går efter det och ställer in sig i manöver tillsammans med de andra i ledet.

När vi varit borta för utspisning, precis på morgonen eller mer tidskrävande uppgifter ska man även lämna av, så att Fenriken tar tillbaka befälet.
På morgonen lät det ungefär såhär:

Fenriken går upp i givakt: 'Lämna av!'
Dageleven går upp i givakt: 'Ja fenrik!'
Dageleven gör sedan en helomvändning så att denne står med ansiktet rakt mot plutonen.
Dageleven: '56:e pluton! Givakt!'
Plutonen ställer sig i givakt.
Dageleven gör ännu en helomvändning.
Dageleven står fortfarande i givakt: 'Fenrik! 56:e pluton, närvarande nio, frånvarande en, Pettersson sjuk i hemmet.'
Fenriken: 'Dageleven! Ställ in dig!'
Dageleven: 'Ja fenrik!
Dageleven gör en vändning åt höger, ett marschsteg med vänster fot, ställer sedan in sig i ledet - fortfarande i givakt.
Fenriken: 'God morgon 56:e pluton!'
Plutonen tillsammans: 'God morgon fenrik!'
Fenriken: 'Manöver!'
Plutonen intar manöverställning.

Detta var verkligen inte enkelt att minnas första dagen!

Tisdag morgon höll de vapenceremoni då vi fick ut våra vapen. Jag fick då lämna av till major Bohlin som höll i det hela, och jag var asrädd för att göra fel. Efter att vi låst in vapnen kom fenrik fram till mig och sa att jag skött det bra, vilket kändes som en lättnad!
På kvällen fick vi i uppgift att märka i stort sett all materiel, vilket tog oss flera timmar. Vi satt uppe till ca 01.00 och följande dag var det som vanligt väckning 05.40.
De flesta av oss var väldigt trötta när vi senare under onsdagen gick på föreläsningar om vårt medinflytande m.m.. Men när vi fick en genomgång av vapnets olika delar och hur man hanterar det höll alla sig vakna, och alla klarade det muntliga prov vi fick.
Den kvällen var vi ute på en relativt kort marsch, ca 1,5 timme, iförda skyddsväst, stridsväst, hjälm samt vapen. Det var tungt, men det gick vägen. Sedan fick vi vår knivutbildning.
Torsdag, vår sista dag på vår första vecka spenderades mestadels på skjutbanan. Vi fick lära oss de regler som gäller där samt öva på 'Ladda!', 'Patron ur!' och några stridsställningar. Sedan hade vi en genomgång av olika sorters ammunition. Innan vi lämnade skjutbanan fick alla skjuta skarpt en gång var.
"Så att ni i alla fall kan åka hem och säga att ni har fått skjuta."

Det är svårt att beskriva hur det känns just nu, men under veckan som varit har jag nog lärt mig mer än vad man normalt skulle göra under tre veckor.
Alla i plutonen är riktigt roliga människor, så jag tror inte att detta kan bli dåligt.
Vecka nummer ett av totalt femton månader är nu avklarad, och nu ska det bli midsommarfirande av!

Kommentarer
Postat av: nettan

Bra jobbat, gumman!! Vi hinner väl ses nästa vända du kommer hem?

Kramen

2009-06-21 @ 17:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0